درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظر سنجی

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


نویسنده :هدی
تاریخ:پنجشنبه 30 دی 1389-04:06 ب.ظ

سكوت معنادار امام علی (ع)

با یه بنده خدایی داشتیم در مورد سكوت حضرت علی (ع) بحث می كردیم، خیلی جالب بود كه دیدم واقعا هیچ چیز در مورد سكوت حضرت علی با تمام مدعی بودنش نمی دونه، گفتم این مطب رو بذارم شاید به درد اون بنده خدا و بنده خداهای دیگه ای بخوره، شدیدا تاكید می كنم، چه این مطلب و چه هر مطلب دیگه ای كه می خونید با شرایط روز تطبیقش بدبد، تا بصیرت پیدا كنید...

 

قیام حضرت موجبات آشوب و تلاطم در پایتخت جامعه اسلامی و تضعیف اسلام و امیدوار گردیدن دشمنان می شد. اعتراض در شرایط نامناسب , یک پارچگی جامعه را بر هم زده و زمینه برای استیلای دشمن خارجی و داخلی را فراهم می سازد. از این رو حضرت علی (ع ) می فرمودند: "من صبر کردم ولی همانند آن که تیغی در چشمانم و استخوانی در گلویم باشد"

 

دلایل سکوت معنادار علی (ع ) پس از غصب خلافت

 

الف ) شرایط سیاسی و اجتماعی امت اسلام پس از رحلت پیامبر(ص ): وقتی رهبر یک حرکت عظیم تاریخی که بنیانهای جامعه آن روز را زیرو رو کرده و اندیشه و نظامی نوین برقرار نموده از میان مردم می رود بهترین شرایط برای حرکت ارتجاعی و ضد تکاملی فراهم می آید حال اگر در داخل امت و در بین سران آن نیز درگیری بوجود آید روشن است که امور آن جامعه و امت هیچ گاه به سامان نخواهد رسید و چه بسا نتایج همه حرکتهای قبلی نیز از دست برود. در صدر اسلام نیز دقیقا همین شرایط پیش آمد; دشمنان خارجی حرکت عظیم اسلام همانند روم و ایران آن زمان از یکسو, منافقان و عناصر ارتجاعی داخلی از سویی دیگر منتظر فراهم آمدن شرایطی بودند تا نهال نورسته اسلام را از بیخ برکنند. اگر فرضا علی (ع ) برای احقاق حق دست به شمشیر می برد مسلما جنگ دامنه داری درگیر می شد که پایان آن چیزی جز از بین رفتن زحمات پیامبر(ص ) نبود.

 

ب ) شرایط محیط و افکار عمومی نیز آمادگی قبول نبردی داخلی در بین اصحاب پیامبر(ص ) را نداشت زیرا همگان انتظار داشتند که اصحاب بزرگ پیامبر(ص ) پس از آن حضرت همانند او عمل نمایند و محور وحدت جامعه باشند نه اینکه به نزاع و درگیری در بین خود اقدام نمایند..

 

ج) نکته دیگری که شایان توجه است آنکه در امور داخلی امت اسلامی روا نیست که هر کس برای احقاق حق خود دست به شمشیر ببرد و مسلحانه و به زور در صدد احقاق حق خود باشد از روش علی (ع ) و دیگر ائمه چنین بر می آید که آنان برای احقاق حق خود در جامعه هرگز و ابتدا دست به شمشیر نبرده اند بلکه سعی آنها بر این بوده که با روشنگری و تبلیغ حقیقت زمینه را برای یک حرکت عمومی در جامعه فراهم نمایند. در برخی از روایات و اسناد تاریخی این مسائله تایید گردیده و سر آن حفظ وحدت و انسجام اجتماعی و جلوگیری از سوئ استفاده کسانی است که ورای اختلاف امام (ع ) و خلفا اهداف سیاسی شکننده دیگری را دنبال می کردند.

 

منبع: پایگاه حوزه، شماره 2- 18246

 

بنابراین هم به اون عزیز و هم به سایر عزیزان عرض می كنم، مسلمون تنها به زبانش مسلمون نیست، به هزار چیز دیگه هم بستگی داره....




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : سیاسی 



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات